IAME Series Finland 13 - 14.6.2026 - Vihti - Kilpailu

Linkki osakilpailuihin

Linkki Vihdin osakilpailuun

Kilpailukutsu

Sarjataulukko-> IAME Series Finland 2026

IAME Series Northern Europe

LiveStream: https://www.youtube.com/c/XPromotions

.

.

IAME Series osakilpailut:

1.Pori23 – 24.5.2026
2.Vihti13 – 14.6.2026
3.Honkajoki18 – 19.7.2026
4.Lahti15 – 16.8.2026
5.Alahärmä5 – 6.9.2025

Torstai ja perjantai: Harjoituspäiville oli aika selkeä suunnitelma kun oli vähän niin kuin kotirata kyseessä. Saatiin autoon vähän parempaa tuntumaan myös nopeaan ja haastavaa lusikkamutkaan. Perjantaina sitten radan kuivumisen jälkeen laitettiin kisamosaa kiinni ja uutta rengasta. Näin päästiin vähän näkemään mikä se vauhti voisi olla sitten kun kisat kamat on kiinni.

Lauantai: Warmup ajettiin kuivuvaan rataan ja mielenkiinnolla odotettiin aika-ajojen lähtöpaikkoja. No tällä kertaa arpaonni ei Jesseä suosinut vaan lähtöpaikka oli 17 eli melkein jonon perältä. No suunnitelmat piti tehdä sen mukaan. Siinä onnistuttiin aika hyvin ja Jesse pääsi ajamaan viimeistä kierrosta lukuunottomatta puhtaaseen rataan. Näin saadaan yleensä paras mahdollinen aika. No paalupaikkahan sieltä tuli ja todella hyvällä ajalla.

1 alkuerä: Koska vauhti oli aika-ajossa jo kohdillaan niin odotukset alkuerässä oli korkealla. Näin kävikin ja päästiin juuri ennen sadetta ajamaan 1 alkuerä. Jesse karkasi heti alussa ja pystyi maltillisella ajamisella voittamaan alkuerän.

2 alkuerään sade oli sitten saapunut ja sadetreeniä ei treenipäivinä ollut, joten vähän harmitti kun kuivankelin vauhti oli muihin nähden ylivoimaista. Heti lähdön jälkeen sade vaan koveni mutta mitä vielä. Jessellä oli sateella kyyti aivan käsittämätöntä. Jesse karkasi heti ja paineli maaliin voittajaksi useamman sekunnin turvin.

Finaali: Sade jatkui ja jos alkuerästä voi päätellä niin kyyti tulee olemaan kylmää. Näin kävi ja ensimmäisen kierroksen jälkeen Jesseä ei enää muut nähnyt. Maalissa yli 11 sekuntia eroa seuraavaan vaikka pari viimeistä kierrosta piti ajaa varovasti kierrosta ohitettavan perässä, jolle ei huomattu sinistä lippua heilutella.

Sunnuntai: Sunnuntain piti olla kuiva mutta mitä vielä. Sadepilvet kiemurtelivat Vihtiä kohti. Lähtöpaikat Jessellä oli 10, 23 ja 3. Eli nekään ei mitkään parhaat ollut mutta niillä mennään.

1 alkuerä. Lähdössä toinen kuljettaja pyörähtää eteen ja Jessen pitää väistää radan ulkopuolelle ja näin lähdössä tulee takkiin 5 sijaa. Siinä hyvä loppuajo ja maalissa sijalla 4.

2 alkuerä: Viimeiseltä paikalta lähdettiin ja hyvällä lähdöllä otettiin ensimmäisellä kierroksella 10 sijaa. Sen jälkeen oltiin Oton perässä ja kun Otto meni ohi niin Jesse perässä. Oli hieno kuvio pojilla. Jesse välillä auttoi pikku pusulla Ottos sopivaan väliin ja ohituksia tuli koko ajan. Kun oli noin 3 kierrosta matkaa maaliin niin Jesse ohitti Oton ja ehti jo karatakin hieman kunnes lusikassa kaasuvaijeri pomppasi pois paikaltaan. No onneksi Porin kevätpäräyksessä sattui sama homma. Käsikaasulla ajamista olis siis harjoiteltu ja 2 viimeistä kierrosta meni aika hienosti käsikaasulla. Maalissa sijalla 10.

3 alkuerä: Lähtöpaikka oli niin keulassa että voittoa lähdetään hakemaan. Näin siinä sitten kävikin kun 5 mutkan jälkeen oltiin kärkipaikalla ja kaasuteltiin maaliin voittajana.

Finaali: Harmaat pilvet ja tutkat näyttivät karua kieltä. Sadealue lähenee…. Ja niinhän siinä kävi että kevyt sade alkoi… Mutta se oli niin kevyttä että ei oikein suoraan osannut sanoa kumpi rengas pitää alle laittaa? No lopulta koko gridi lähti saderenkaalla. Jesse otti 2 paikalta hyvän lähdön ja sai 3 paikan lähdön jälkeen. Ensimmäisellä kierroksella heti 2 paikalle ja sitten lähdettiin ajamaan kilpaa voitosta. Otolla oli muutaman auton mitan kaula mutta Jesse sai ajettua sen kiinni ja aika nopeasti meni ohi viimeisessä mutkassa. Sen jälkeen alkoi armoton ajaminen. Jesse ja Otto karkasivat muilta ja ajoivat ihan limitillä noin 20 kierrosta. Eroa oli parhaillaan noin 1 sekunti mutta maalissa lopulta 0,6s Jessen hyväksi. Jesse ei antanut Otolle yhtäkään ohituspaikkaa. Ajo oli niin kovaa ja tarkkaa että lopulta ansaittu voitto. Toki jos voisi antaa kahdelle voiton niin Otollakin oli ajo finaalissa sen arvoista!

Kuvat

Videot

Tulokset: lauantai ja sunnutai

Live Stream: lauantai ja sunnuntai