Karting SM 6 - 7.6.2026 - Pori - Kilpailu

Karting SM

Porin rata

Sarjatilanne

Kilpailukutsu

SM osakilpailut:

Lentola16 – 17.5.2026
Pori6 – 7.6.2026
Lappeenrannta11 – 12.7.2026
Lahti8 – 9.8.2026
Kouvola28 – 29.8.2026

Torstai ja perjantai: Torstai päästiin harjoittelemaan lämpöisessä säässä mutta rata oli melko liukas alkupäivästä. Viimeisissä vedoissa rata oli hyvässä kunnossa ja saatiin kovia kierrosaikoja. Jälkikäteen on helppo sanoa mutta tässä vaiheessa olisi pitänyt löytää ässä hihasta ja testata yhtä setuppia mikä jäi testaamatta. Sillä todennäköisesti oltaisiin otettu finaali 2:sta myös voitto. No mutta myöhäistä jossitella. Perjantaina sää oli viileämpi ja kun yöllä satoi niin rata oli aika liukas.

Lauantai: Luvassa oli sadetta koko päiväksi. Tosin aluksi näytti että ei kauheasti sada ja voi jopa kuiviakin lähelle sliksi rengasta. Toisin kävi ja kun vesi sade vaan yltyi loppupäivää kohden ja 4 veto jouduttiin siirtämään Sunnuntai aamulle kun rata tulvi vettä.

Aika-ajo: Märkään keliin päästiin ajamaan. Ensi rata alkoi kuivua ja Jesse ajoi komeasti kärkiajan juuri ennen kuin alkoi taas satamaan. Siinä vaihessa mekaanikko luuli että tämä oli tässä ja paalupaikka tuli. Mutta mitä vielä radalla parannettiin vaan aikaa ja kovin kilpakumppani Mike laittoi purppurat tauluun ja otti nopeimman ajan haltuun. Jessellä viimeinen kierros menossa ja tuttuun tapaa Jesse puristi jostain riittävät tuhannesosat ja nappasi kuin nappasi kauden toisen SM-sarjan paalupaikan.

1 alkuerä: Tasaista ja hyvää työtä Jesseltä sadesäässä. Aluksi perässä roikuttiin muutama kierros mutta kilpailun edetessä Jesse karkasi ja otti helpon voiton.

2 alkuerä oli ensimmäisen toisinto toisin ero oli vielä suurempi takana tuleviin.

3 alkuerä: Vettä alkoi tulemaan ennen erän alkua aika lailla ja rata tulvi vettä. Lähtöä siirrettiin 20 minuuttia ennen kuin päästiin ajamaan. Tässä lähdössä meille tuli yllätyksenä millaisilla paineilla Vegan saderenkaalla pitää ajaa kovassa sateessa. No sitä ei tiedetty ja Jesse oli vähän purjeissa koko lähdön. No 3 paikka saatiin väännettyä tästä.

Sunnuntai:

4 alkuerä: Kuivaan rataa uusilla renkailla. Alussa oli tiukkaa vääntämistä mutta lopuksi Jesse karkasi reilun sekunnin päähän ja ajoi erän voittoon. Samalla takana oli tiukka taistelu 2 paikasta Miken ja Konstan välillä. Tämä kääntyi lopulta Konstan voitoksi ja samalla se hyödytti Jesseä siinä että saatiin myös finaali 2:een paalupaikka.

Finaali 1: Tiukka oli finaali ja Jesse sai painaa maaliviivalle asti täysiä. Hieno voitto tuli joka oli Jessen ensimmäinen SM-osakilpailu voitto. Tosin valitteli että peräpito on heikko kurveissa. Tämä olisi pitänyt ratkaista torstain treeneissä mutta nyt oltiin tilanteessa että mitä tehdään.

2 finaaliin päätettiin tehdä vain pieniä muutoksia jotka oli ehkä hieman oikeaan suuntaa mutta auto ei toiminut vieläkään halutusti kurveissa. Koko ajan piti pidätellä ja ajaa kieli keskellä suuta. No kovalla työllä saatiin tästä 2 sija, joka oli tärkeä. Näin noustiin sarjassa 2 paikalle ja otettiin kärkeä kiinni. Samalla opittiin viikonlopusta hyviä asioita niin autosta kuin Vega renkaasta. Nyt ollaan valmiimpia Lappeenrannan kilpailuun!

Kuvat

Videot

Live stream:

https://www.flyingfinn.tv/fi

Tulokset: finaali 1 ja finaali 2